Jak si nenechat v trenéřině ujet vlak

Stejně jako u manažerské role neplatí „je v týmu dlouho, rozumí agendě, tak z něj uděláme manažera“, tak v lektořině neplatí „jsi nejlepší obchodník, tak nauč ostatní, jak to mají dělat“. Ono to vlastně neplatí nikde. Něco jiného je totiž vykonávat danou práci a něco jiného je učit lidi, kteří tu práci mají (dobře) vykonávat.

Je jedno, jestli jste lektor začátečník nebo už školíte řádku let. Tady je pár stanic, na kterých je dobré přibrzdit:

 

  1. Úvod do školení

Je na lektorovi, aby jeho úvod do školení způsobil co největší WAW efekt a tím docílil toho, že účastníci chtějí pokračovat, poslouchat a něco se naučit. Dává smysl se zaměřit na icebreak, představení cílů i skupiny, očekávání a další témata.

Zamává to s křivkou pozornosti i s učícím se procesem. Rozhodně platí „důležitější než lidi učit, je podporovat jejich schopnosti učit se“, moudro, kterým se řídí Peter Senge a jeho kniha 5. disciplína.

 

  1. Křivka učení

Učící se proces je dobré podpořit využitím všech smyslů. Nestačí jen pustit prezentaci a promítat nebo jen stát a mluvit. Každý z nás se učí jinak a využitím vhodných a efektivních technik podpoříme křivku učení a zatraktivníme čas strávený na kurzu. Někdo je víc vizuální typ, chce všechno vidět, někdo akustický a chce to slyšet, někdo kinestetický a chce si to vyzkoušet. Zajímavostí je, otestovat si, kam se řadíte vy sami?

 

  1. Příprava makro a mikro designu

Když řeknete skupině „každý napište, jak ráno uvaříte míchaná vajíčka“, dost pravděpodobně se vám sejde několik receptů. Někdo začíná cibulí, někdo přidává slaninu, někdo přimíchává smetanu. Stejně je to s kurzem. Každý z nás „to vaří“ jinak. V tom je samozřejmě kouzlo každého lektora a je to jedině dobře. Pokud ale nejste odborníci na time management, improvizaci a nemáte v krvi herectví, je dobré se na každý kurz připravit. Vlastně je dobré se připravit, i pokud máte výše uvedené 😊 Zmenší se šance, že vás někdo a něco překvapí, vše bude plynulejší a nervozita a stres se sníží.

 

  1. Práce se skupinou

Čím víc se skupina zamýšlí nad tématem a tvoří, tím více podpoříme zájem. Tvořte dvojice, trojice, pomáhejte si prací s flipchartem, prezentací a zapojte nějakou príma online aplikaci.

Respektujme, že ne každý chce stát před skupinou a prezentovat, ale zároveň mějme na paměti, že vystoupením z komfortní zóny začíná teprve zóna učení… Jako děti jsme pořád něco objevovali a zkoušeli. No ale čím jsme starší, objevování a zkoušení slábne. Proč? Protože čerpáme z dřívějších zkušeností (a myslíme si, že to tak prostě je lepší) a nepřipouštíme si, že nám možná už ujíždí vlak a dnes může být všechno úplně jinak. Je dobré podpořit účastníky ke kroku, který nemusí být na první pohled příjemný.

Možná je ještě čas na ten vlak naskočit. Možná už na něm jedete. Možná si to jen myslíte… 

2023 © MarketaPaulinova.cz | Všechna práva vyhrazena | Vytvořil Mějweb.cz